Äntligen hemma

Hård dag när ma vaknar och upptäcker att man är försenad, att sen inte ha fått hem sina böcker gör ju inte att det känns lättare att ta sig iväg. Men nu har jag äntligen kommit hem igen och imorgon har jag inga föreläsningar så då ska jag leta böcker. Var på en väldigt intressant föreläsning mellan 16.15 och 19.00, föreläsaren pratade om höger och vänster hjärnhalva. Hur olika de är och hur man påverkas om den ena försvinner, hon berättade bland annat om en tjej som fått en stor hjärnblödning i vänsterhjärnhalva och därför inte kunde prata, förutom ett ord. Det enda hon kunde säga var fan, så det sa hon hela tiden.
Det läskigste med att bara ha högerhjärnhalva kvar måste vara att man helt tappar tidsuppfattningen, man har ingen aning om hur länge man gjort något eller hur långa fem minuter är. Läskigt.

bild på hjärnhalvorna

den är inte äcklig eller nåt, en tecknad bild som inte ville infoga sig här tydligen..


Föreläsaren innan det pratade om olika personlighetstyper inom inlärning, att alla lär sig på olika sätt och att man har några typer som är starkare än de andra. Men att alla har lite av varje i sig, jag ska göra ett litet test så man får reda på vilken typ man är och hur man lär sig bäst.
I högstadiet hade vi också såna tester, en gång per år fick man prova vilka två typer mna var mest av och så fick man tips på hur man lättare skulle plugga efter sina typer. Om jag minns rätt så var jag logisk och visuell. Men jag kan minnas fel. Logisk var jag iaf, det är jag säker på.

Nu är det dags för mat igen.. Är så hungrig så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Skepp o´hoj

Kommentarer
Postat av: sara

vad läser du för nått?? tanke på vänster och höger halva. för det går vi i genom med på barnskötar linjen men kanske inte likadant som det dära. det är jävligt intressant med höger och vänter hjärnhalva i alla fall det vi gick igeom.. ha en bra fredags kväll..drick lite åt mig då jag är förkyld och ska hålla mig inne.

2009-09-25 @ 19:57:14
Postat av: Bodda

Jag går lärarprogrammet, men det om höger o vänster hjärnhalva var på en kurs i studieteknik. Hon pratade om hur hjärnan fungerar, det var faktiskt väldigt intressant. jag ska ta ett par shots för dig, lovar!

2009-09-25 @ 20:07:04
URL: http://bodda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0