Kan ju inte gå o sova redan..

Big Brother är inte ens slut! Då kan man ju inte släppa allt och gå och sova.

Men istället för att tjata om Big Brother så tänkte jag försöka mig på en djuping.
Kroppsideal, att alla ska se likadana ut. Eller i alla fall ha samma stil, man ska se Naturlig ut. Med sin riktiga hårfärg, lagom med smink och kläder som inte sticker ut för mycket men som ändå sitter perfekt på kroppen, kroppen som är vältränad men inte biffig, smal men inte anorektisk, något att ta i men inte för mycket och väldigt välpacerat.
Botsett från allt det där så ska man ha långt hår, hårfria armahålor, ben och mellan benen. Naglarna ska vara lagom långa och målade i en fin lagom synlig färg, helst rosa.
Varför är det så? Varför ska alla sträva efter samma sak? Och framförallt, vems idé är det?
Skyll inte på killarna, för det finns killar som gillar alla kroppstyper, hårfärger, frisyrer och nagellack.
Ska vi skylla på varandra då? Nej, det tror jag blir fel, vi kan väl ändå inte ha skapat den här röran åt oss själva?
Jag vet ju inte vart det här lagom idealet kommer ifrån, men jag skulle gissa att en del finns hos tjejtidningarna, en del i den kändisfixering och säkert går det att plocka på fler ställen. Men jag tycker att det är viktigare att man anstränger sig för nästa generation tjejer, så att de kan slippa pressen att vara lagom perfekt. Att det är helt okej att ha lite mer än lagom på höfterna, att man kan klippa håret kort och färga det skrikrött om man vill, att det är okej att uttrycka sig genom kläderna, man behöver inte köpa samma tunika på Gina tricot som alla andra har gjort, om man inte gillar den förstås. Jag tänker göra mitt bästa för att mina framtida barn (både pojkar och flickor såklart) ska slippa känna sig otillräckliga pga sin kropp eller sitt utseende, att de ska våga vara sina egna oavsett vad det innebär, och framförallt att de alltid ska veta att de är välkomna till sina föräldrar, och oavsett vad de hittar på så är de det viktigaste som finns.

Det tycker jag att alla barn är värda, och jag hoppas att fler än jag kommer kämpa för att ta bort den urtråkiga norm som finns idag.



Skepp o'hoj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0